Comunicare – arta de a interacționa cu ceilalți

Comunicare – arta de a interacționa cu ceilalți

Despre comunicare Octavian Paler spune:  Comunicarea este talentul de a înțelege că nu suntem la fel.

Definiția de mai sus rezumă în foarte puține cuvinte complexitatea actului esențial de comunicare. Savanții au căzut de acord asupra faptului că nu există o comunicare perfectă.  Se pare că ea este omniprezentă, dar întotdeauna imprecisă (Jean-Francois Dortier). Poate fi, în același timp, o punte de legătură între semeni, dar și un motiv al separării lor atunci când blocajele de comunicare se interpun între ei. Relații se consolidează sau se ruinează, după cum stăpânim arta dificilă a comunicării.

O scurtă întoarcere în timp

Înainte ca laringele uman să poată emite sunete articulate a existat limbajul trupului. Cel mai bine ilustrează această afirmație meridionalii. Italienii și spaniolii, de exemplu, își întăresc cuvintele cu gesturi. Fiecare individ folosește limbajul corpului, chiar dacă în mod inconștient, de cele mai multe ori. Corpul emite permanent semnale, chiar și admirând un colț de natură, pe o bancă, în parc. Se folosesc și în prezent expresii care provin din limbajul trupului: a întoarce spatele cuiva, a închide cuiva gura, a se scărpina gânditor în cap.

Apariția limbajului a avut drept urmare o dezvoltare fără precedent a conștiinței și personalității individului, a relațiilor sociale și comunității. Același Jean-Francois Dortier afirmă că au trecut 500.000 de ani de la apariția limbajului până la  inventarea scrisului. Grozav scrisul ăsta dacă ne gândim că sfidează barierele de spațiu și de timp! Peste alți 5.000 de ani, Gutenberg născocește tiparul și 400 mai sunt necesari pentru nașterea telefonului și radioului. Curând vor răsări televiziunea, internetul, telefonia mobilă care multiplică exponențial posibilitățile de comunicare.

Niveluri de comunicare

În orice moment, o comunicare presupune un vorbitor (dacă sunt mai mulți odată se instalează haosul!), un ascultător (sau mai mulți) și un mesaj.  Nivelurile la care se realizează transmiterea mesajului sunt:

  1. nivelul logic – acesta se referă la conținutul mesajului. Contrar tuturor așteptărilor acest nivel are cel mai mic impact, doar 7% din totalul comunicării;
  2. nivelul paraverbal– include tonul folosit, volumul și viteza vorbirii. Acestea au un impact de 38%;
  3. nivelul nonverbal– se suprapune practic limbajului corpului. Expresiile feței, mișcările și poziția corpului însoțesc  comunicarea verbală și au, în mod surprinzător poate, cel mai mare impact asupra audienței: 55%. Limbajul corpului transmite mai mult decât o  pot face cuvintele.

Știind aceste lucruri ne putem explica mai bine de ce contează atât de mult conduita participanților la dialog.

În ceea ce privește viteza vorbirii pot să-ți povestesc o situație amuzantă, trăită de mine. Cu ceva ani în urmă, destul de mulți, am cinat la un restaurant alături de câțiva apropiați. Ospătarul, foarte amabil, ne-a prezentat verbal meniul casei (meniul scris nu era atunci în trend). A recitat cu iuțeală cele câteva feluri care se serveau pe atunci, dar tot ce s-a putut înțelege au fost ultimele cuvinte ale tiradei: …. și frigărui. Omul și-a fixat privirea asupra mea așteptând comanda. Eu m-am fâstâcit și l-am rugat să repete oferta. Am auzit același lucru: un șir de sunete înghesuite și de neînțeles…și frigărui. Privirile ospătarului s-au fixat din nou asupra mea întrebător. M-am uitat rapid pe mesele din jur să observ și alte opțiuni. Toți mâncau…frigărui.  Nu mai miră pe nimeni că și noi am comandat același lucru.

Arta dificilă a comunicării

Tentativa de comunicare apare rapid în viața omului. Încă din primele clipe de viață, nou-născutul plânge, țipă.  Destul de curând, acesta descoperă că acest mod de exprimare îl ajută să-și cheme familia, să-și  facă publică foamea, durerea sau dorința de afecțiune.

Deși comunicăm de la vârste foarte fragede, acest aspect nu estompează dificultățile dialogului.  Mi s-a întâmplat de multe ori să constat că vorbele mele capătă un  înțeles diferit pentru ascultător. De ce se întâmplă asta? Cauzele pot fi numeroase. Cele mai evidente dintre ele par a fi tonul scăzut, fondul sonor zgomotos,  rostirea defectuoasă, viteza ridicată a ritmului vorbirii, formularea nepotrivită a mesajului. Și factorii care complică dialogul pot fi enumerați în continuare:

  1. experiența de viață diferită– expresia a sta cu ochii ca pe butelie nu le spune nimic generațiilor mai tinere;
  2. preocupările și interesele diferite– atenția ascultătorului o ia pe arătură la un anumit moment, oricât de interesantă ar fi discuția, și , inevitabil, se pierd informații; chiar și informațiile primite sunt reinterpretate de receptor într-un mod propriu, conform propriei structuri de gândire. Tot ce nu intră în schema proprie de gândire va fi eliminat, fiind considerat nesemnificativ. (Edgar Morin)
  3. forma de prezentare a mesajului– același mesaj poate avea puteri de convingere diferite, după cum este prezentat. Anunțul Vă rugăm, nu călcați iarba are un efect mai puternic dacă este rostit cu fermitate și însoțit de un zâmbet decât același anunț afișat rece, pe un stâlp;
  4. empatia– adică disponibilitatea de a-l înțelege pe celălalt, de a manifesta compasiune. Comunicarea lipsită de compasiune este brutalitate.-Sharon Johnson

Interacțiunea cu semenii este crucială, abilitățile de comunicare căpătând în acest context o strălucire aparte. Perfecționând arta comunicării ne oferim șanse reale de împlinire în plan personal și profesional.

O poveste captivantă

a) Excluderea din familie

Micul lord, romanul lui Frances  Hodgson Burnett,  s-a bucurat intens  de aprecierea publicului și a beneficiat de câteva ecranizări, cea mai reușită fiind cea din 1980, după părerea mea. Inocența lui Cedric aduce bucurie și schimbă oameni. Poate fi o poveste despre puterea, adesea ignorată, a cuvintelor.  Totul se petrece într-un secol mai puțin dedicat vitezei, în timpuri în care trăsurile și tramvaiele trase de cai făceau parte din peisajul cotidian.

Contele de Dorincourt este un aristocrat englez, foarte înverșunat împotriva Americii și americanilor de când aceștia și-au câștigat independența. El are trei fii, cel mai mare dintre ei urmând să moștenească titlurile nobiliare și averea contelui, conform legilor engleze. Fiii mai mari l-au dezamăgit  mereu prin comportamentul egoist și iresponsabil.

Mezinul era însă fiul afectuos și plin de merite, era fiul care alimenta mândria tatălui său. Acesta a călătorit în America și a cunoscut acolo o tânără de origine modestă. Cucerit de farmecul și bunătatea ei, se căsătorește cu ea în ciuda scrisorii aspre pe care i-a trimis-o tatăl său. Contele îl avertiza că acel mariaj îi va aduce excluderea din familie. Din păcate, la câțiva ani de la nașterea băiatului lor, Cedric, fiul cel mic se îmbolnăvește și moare.

b) Nepotul își cucerește bunicul

După acest eveniment, bătrânul conte este nevoit să înfrunte și alte greutăți. Pe rând, fiii mai mari părăsesc această lume, iar contele se vede nevoit să apeleze la unicul său nepot, pe jumătate american, pentru a asigura viitorul casei de Dorincourt. Domnul Havisham, notarul contelui, traversează Atlanticul, foarte curios în privința văduvei și a micuțului ei.

La New York domnul Havisham o întâlnește pe doamna Errol. Aceasta îi contrazice prejudecățile împotriva americanilor printr-un comportament ireproșabil. Pe parcursul întrevederii, doamna Errol află că Cedric este în prezent lordul Fauntleroy, adică moștenitorul contelui. Condiția pusă de bătrânul conte este aceea ca mama să locuiască separat, într-o casă primitoare aflată nu departe de castel. Copilul își va putea vizita mama de câte ori dorește, fără ca  bătrânul să fie nevoit să-și vadă nora.

De dragul lui Cedric și în amintirea soțului ei care-și iubea mult părintele, D-na Errol acceptă. Are și ea o condiție: contele nu va spune niciodată motivul pentru care mama nu va fi primită la castel alături de băiat. Numai în acest fel, Cedric își va putea iubi bunicul.  Cedric este prezentat notarului și acesta rămâne uimit de buna sa creștere și de veselia sa molipsitoare.  Cu banii puși la dispoziție de d-nul Havisham, Cedric cumpără daruri pentru prietenii săi, băcanul și lustragiul de pe bulevard.

Ceea ce urmează poate ilustra minunata putere a cuvintelor sincere. Convins de sentimentele duioase de bunic ale contelui, Cedric îl va avea în scurt timp la degetul cel mic pe bătrânul morocănos. Contele distant, care disprețuia pe toată lumea, învață încet, încet să-i ajute pe cei mai puțin norocoși decât el, îndrumat de afecțiunea și bunătatea băiatului.

c) Comunicarea întregește familia

Fericit că a descoperit un nou motiv de a trăi, contele se vede pus în fața unei situații neprevăzute. O necunoscută pretinde că este văduva lui Bevis, fiul mijlociu al contelui. Ea are și un fiu care are dreptul de deține titlul de lord Fauntleroy. Lovit în cele mai nobile sentimente ale sale, bătrânul conte o vizitează pe blânda d-nă Errol și o asigură că orice s-ar întâmpla Cedric se va bucura de o viață îndestulată și o educație aleasă, chiar dacă nu va mai putea fi moștenitorul său. Acest dialog este un prilej de a constata cu ochii săi, nu numai din relatările celor din jur, ce caracter deosebit are nora sa din America.

Nu o mai lungesc foarte mult, așa cum numai în romane se poate întâmpla, adevărul iese la iveală cu ajutorul amicilor lui Cedric  de pe bulevardul al 5-lea, din New York.  Pretinsa soție  a lui Bevis este o impostoare, iar Cedric se va bucura de aceleași drepturi ca și înainte. Realizând influența extraordinară a mamei asupra băiatului și reconsiderându-și sentimentele față de nora sa , contele îi face o mare surpriză lui Cedric. Mama va locui cu ei la castel de-acum încolo.

Concluzii

Comunicarea este mai dificilă decât am crede. Cu toate acestea merită să investești energie pentru a o perfecționa. A-i cunoaște mai bine pe cei din jur și a le permite celorlalți să te cunoască poate să aducă mai multă calitate în viața ta. Și eu mă străduiesc să fac acest lucru!

 

Numai bine!

 

Comunicarea-Philippe Cabin, Jean-Francois Dortier, Editura Polirom, Iași, 2010

Leave a Reply

Your email address will not be published.
Required fields are marked *